Alla inlägg den 20 september 2011

Av nellymonsteragent - 20 september 2011 10:19


I lördags var det öppet hus på Hvilans trädgårdsskola i Åkarp. Förutom att man kunde köpa massor av fantastiska grönsaker, fanns där också lite "prova på". Prinsen och prinsessan fick testa att klättra i träd, med riktig klätter-utrustning och under uppsikt av elev och lärare(?) från arborist-linjen.

Prinsen tyckte att sådant ju borde omfatta en motorsåg. Klättringen var lite svår, tyckte han. Istället kunde man väl fått sågat av en gren eller två...

Prinsessan klättrade som en liten spindel, snabbt och effektivt mycket högre än vad jag egentligen tyckte var roligt. Men det hela övervakades som sagt av två "proffs", som även dom hade klätter-utrustning.


På blomster-dekoratör-linjen hade dom gjort ofantligt vackra figurer av natur-material. Vem skulle inte vilja ha en  "moss-klänning" i sin trädgård?  Eller en "sko" dekorerad med rosenblad... Fantastisk inspirerande!


   


...Så har man sin egen lilla trädgård. Inte alls lika fantasifull och påhittig. Ärlig talat mest rörig nu om dagen.

Men det blommar fortfarande lite här och var.    




Som sagt så är stockrosen en klar favorit. Den "skräpar ner" en hel del när den börjar vissna, och det är inte så vackert med dom bruna, torra plantorna i en hösttrist rabatt. Men jag brukar ändå låta dom stå kvar tills fröna är helt klara. Så samlar jag så många jag orkar, och "skakar ner" resten på marken innan jag rensar bort dom döda plantorna. På så sätt har jag frö att sprida runt i trädgården och till vänner till våren. Och de frö jag inte har plockat in, sår sig själva och ger glada överraskningar när det dyker upp nya plantor lite över allt nästa vår/sommar.

       


Även lejongap står rätt så fint här och var. Om det bara inte regnade jämt... Men man får ju njuta av det som finns kvar så länge det går!


       

Dagens Nelly:


Hon är inte så glad för att bli fotograferad, den lilla damen. Men här har jag lyckats få en närbild. (Tycker dock hon ser lite bekymrad ut...)


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards