Direktlänk till inlägg 5 september 2011

Ordning och reda..?

Av nellymonsteragent - 5 september 2011 19:54

Här råder kaos nu för tiden. Har gjort ett bra tag, faktisk! Jag lägger HELA skulden på hunden. (Inte så schysst att skuldbelägga lilla gosiga Hundis för allt kaos i mitt liv. Men jag är nästan HELT säker på att allt vore annorlunda om vi bara fick  SOVA LITE MEEER! )


Natten börjar alltid lite för sent, eftersom det alltid är en av oss som inte ska till jobbet på morgonen. Så sitter den ena uppe lite för länge. Och det gör i grunden den andra också, eftersom vi oavsett jobb eller inte brukar gå upp senast i tid till att äta frukost ihop med barnen.  


I bästa fall ringer väckarklockan vid halv sju.   

På otursdagar ringer mannens klocka vid fem. I så fall ringer min klocka kvart över sex. Och sen har dagen börjat.

Men oavsett vilket, har natten tagit slut lååångt innan.


Prinsessan brukar komma in vi tre-halv fyra. Hundis vaknar och bökar omkring. Sen kommer brevbäraren (som sagt i tidigare inlägg) och Hundis SKÄLLER. Sen krafsar hon runt lite. Och sen vaknar hon glad och nöjd (och trött) vid tio över fem och verkar undra om inte klockan ska ringa snart. (Det ska den ju inte. Om den inte redan har ringt, så är det meningen att vi ska få sova nån timme till. Men Hundis verkar han nån inbyggt klocka som "ringer" senast tio över fem. Underbara valpen.)


I dag var grannen här igen. Vi diskuterade som vanligt vad som kunde ha varit bättre i livet, men även vad som är rätt bra.

Vi var överens om att det bästa som hänt oss är barnen. Och att det - trots allt - kan vara rätt trevligt med ett djur i familjen.

Hon berättade om "Rultan"; en tio kilos katt, som - i likhet med Nelly - även hon (eller han, om jag minns rätt) hade tagit sin plats i hemmet. Med bökande på nätterna, kattsand i hela huset, och tidvis matvägran när kattmaten helt plötsligt blivit osmaklig.

Och myset. En kvällsgosig Rultan i knät framför tv'n, så fanns lugnet där.


Nu skriver jag bort mig.

Även detta på grund av sömnbrist!


Det var kaoset.

Vi pratar en del om det, jag och grannen. Kanske har vi, i tillägg till tidvis oreda runt om i hemmet, även lite kaos i huvudet ibland. Jag har för mig att sånt häger ihop. Och just därför känns det än mera angeläget att röja upp omkring mig. Så att lugnet kan infinna sig även på "överste våning".


Just detta låg jag och tänkte på här om natten, när jag fick en till synes en briljant idé. Vad om vi gick ihop i systematiseringen! Så mycket lättare det skulle bli att INTE sväva bort i gamla minnen och "bra att ha"-tänkande om man sorterar skot/gästrummet ihop med någon som inte äger skräpet! Eller kanske inte...


Så kommer grannen, och vi pratar om saken. Kommer överens om att det är en jättebra idé. Typ. Eller att vi minsann åtminstone kan köra efter varann (dvs: jag bakom henne) till tippen nå'n dag (eftersom att jag annars inte hittar dit, samt att det blir en slags "öka sannolikheten att man går till gymmet"-princip; om man har avtalat med en kompis att man skall dit, blir det inte så lätt att ändra sig).

Alltså har jag en "tippen-träff" någon gång denna veckan.


Garaget och hallen är redan fulla av sopsäckar, och huvudet känns lite lättare, det med.

Kanske beror det även lite på att jag har haft en underbar natt - trots att mannen och prinsessan har varit på lägerskola i natt.

Lill-prinsen bad så snällt att få sova i min säng, då den för en gångs skull inte skulle vara upptagen av mannen och prinsessan. Jag sa att det fick han naturligtvis. Och så somnade vi båda, nästan i rimlig tid. Och sov lugnt hela natten, nästan.

Oroade mig pyttelite för alla busar, tjuvar och mördare som troligtvis var informerad om mannens frånvaro, och därför med stor sannolikhet bara väntade på att jag skulle somna, innan dom kunde börja med diverse hemskheter. Men efter några korta minuter blåste ångesten bort. Jag har ju Hundis. Då behöver man inte vara vaken halva natten tills dom kommer. Om hon kanske inte biter ihjäl någon, eller skrämmer bort någon, så är jag i alla fall säker på att hon väcker mig om det skulle komma någon jag inte har bjudit in.

Alltså sov jag. Och prinsen sov. Och hunden sov?!?! Lite konstigt var det. Hon brukar ju alltid böka lite. Och krafsa och bjäbba nå'n gång.

Familjen har äntligen fattat att trötta mamman måste få sova, tänkte jag. Och sov.


Nästa morgon vaknade jag före dom två andra. Gulligullgull. Hundis i prinsens famn. I sängen. SÅ SÖTA! Svårt att hitta arg-rösten och skälla ner henne på golvet, men det måste göras.

Skämmig Hundis kryper motvilligt ner. Prinsen myser vidare, mens jag hoppar i badkaret.

Tillbaks till sovrummet en kvart senare. Två mysande, gosiga varma småttingar i sängen...

Det är nog brått att röja undan i gästrummet. Annars vet jag inte var mannen och prinsessan ska sova när dom kommer hem.


PS! Till mannen: JA, sag skällde ordentlig på henne. Nej, det ska absolut inte upprepas!



Dagens Nelly:


Nu som vi har har börjat på "hundkurs" ska det nog bli lite annorlunda med responsen framöver. Fram tills nu har det väl varit lite så att Hundis lyssnar och lyder lite tillfälligt. Ibland och ibland inte, oberoende av det mesta.

Men nu har vi alltså gått på kurs hela familjen inklusive hund en söndag, och mannen har gått teorikurs en söndag. Så snart har vi nog inte bara en söt, glad och gosig hund, utan även en väldigt väluppfostrad hund. (Och det är självfallet tanken att det fortfarande ska vara en hund; Nelly.)


Alltså var vi i "Mossen" i dag och tränade "inkallning". Lite pinsamt att det i hägnet bredvid var en kvinna som tränade agillity med sina hundar. Så medan jag stod och lockade och ropade och bad att hon skulle komma hit "Kom då! Ja, KOOOM DÅ!", löp damen runt och pekade lite och fick på så sätt hundarna att springa över och under hinder och mellan pinnar.


I alla fall: Mossen i dag! "Kom hit!"



OCH SÅ KOM HON!!!!


   

                                                  

                                       


 
 
Ingen bild

Britt

6 september 2011 20:14

Hei og hopp!
Happy ending :)) Så,flott. Og så voksen hun ser ut,det er jo ikke så lenge siden jeg så henne. Utrolig pen er hun !
Artig lesing. Håper at alle er vel hjemme og at dere får en fredelig natt.
God klem fra mag

nellymonsteragent

7 september 2011 14:47

Ja, visst har hun blitt stor! 16 kilo nå, så hun går fremdeles opp ett kilo i uken (tross at vi syns hun spiser for lite).

Her begynner nesten å bli litt orden. Det er liksom langsiktig og kortsiktig rot. Tar man tak i det langsiktige rotet og kaoset, blir det kortsiktige forsömt. Men-men. I går ryddet jeg nesten alt i gjesterommet. Så nå kan man iallefall väre der. Og om ikke så altfor lenge tror jeg det skal bli et koselig TV-rom til ungene. Kanskje med en trivelig sovesofa, eller noe sånt.
Men så hoper jo klesvasken og alt mulig annet seg opp. Orker ikke ta tak i det, for i kveld skal jeg på nattevakt. Men det kommer jo flere dager.
Og både kaprifolene og sommerfugl-busken har kommet i jorden, sammen med 2 bringebärbusker og 1 ripsbusk.
Ikke så dårlig jobbet på noen dager.

Stor klem!

 
Ingrid

Ingrid

7 september 2011 14:50

INGEN ANNAN ÄN MANNEN SOM REAGERAR PÅ ATT BREVBÄRAREN KOMMER HIT OCH STÖR OSS VARENDA NATT?
TIDNINGSBUDET SKA DET SÅKLART VARA ;D

/Ingrid

http://nellymonsteragent.bloggplatsen.se

nellymonsteragent

7 september 2011 14:52

=D

 
Jenny

Jenny

10 september 2011 19:15

Du skriver så himla bra & roligt! Inspirerande eftersom jag varit rysligt allvarlig på sistone :-) Kram & ses snart!

http://humanimal.blogg.se

nellymonsteragent

11 september 2011 15:12

Va bra att du tycker så! Har köpt en ny megakamera som jag önskat mig. Så om jag bara orkar läsa konstruktionsboken nån gång, så ska det nog bli massor med fina bilder så småningom! Kram!

 
Ingen bild

katta

10 september 2011 19:39

Å så fina bilder på Nelly mm.
Sova måste man så du/ni får fixa
en lösning. Jag finns om du behöver hjälp.
kramis

nellymonsteragent

11 september 2011 15:10

Ja, nu är det ordning och reda i gästrummet. Så vill det bara till att man går dit i rimlig tid och lägger sig. Fast det gör man ju inte ;D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av nellymonsteragent - 29 mars 2012 21:44

Blir bara några snabba bilder! Tycker dom är så underbara. Dom  leker nästan varje dag nu, och det är utan tvivel höjdpunkten över alla för Nelly!                                             Visst är dom underbart söta?! ...

Av nellymonsteragent - 10 mars 2012 22:50

Den som letar, hon hittar...   Om man kanske skulle få komma ut i trädgården och leka spårhund med Prinsessan?         Vet inte vem som tyckte det var roligast, Nelly eller "Prinsessan". Den senare gömde skinkbitar runt på olika finurl...

Av nellymonsteragent - 6 december 2011 11:02

  En underbar liten dam på vilda vägar i trädgården nå'n gång i slutet av november. (Klicka på bilden, så blir den lite större.)                             ...

Av nellymonsteragent - 22 november 2011 12:03

Var en underbar promenad i "mossen" i förmiddags. Här är gått och trist nu för tiden, men det är ju ändå så underbart att komma ut i naturen! Har länge tänkt på att komma i gång med träning med långlina, men det har liksom inte riktigt blivit av. D...

Av nellymonsteragent - 5 november 2011 18:40

(Även) Vi har blivit såna som jämt och ständigt kollar på "Hemnet". Fast vi nog egentligen inte ska byta bostad. Tror jag. Allra första huset vi kollade på, när vi fortfarande bodde i lägenhet, råkade vara vårt Dröm-hus! Det var en genuin gammal ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards