Direktlänk till inlägg 12 maj 2011

Vaxduk!

Av nellymonsteragent - 12 maj 2011 21:16

Var på shopping/lunch med min goa granne i dag. Skulle egentligen bara handla mat och äta lite, men det blev även ett litet besök på Chilli; en relativt ny (??) heminredningsaffär tvärs över vägen från Burlöv center. Dom har så mycket FINT!!!

Jag köpte två vaxdukar till borden i uterummet. Har egentligen letat efter en vit. Men det finns visst inte, och det kan vara lika bra. För när solen står på mitt i sommaren, bländas vi nästan av allt det ljusa.

I alla fall: Super-fina vaxdukar på Chilli, till 29 kronor metern!!! Som hittat.


 

Har bara lagt på én (för det var så spännande att se hur det blev), eftersom borden där ute fortfarande är "ockuperat" av olika sorters små sommarblommor.

Den under blev bara upplagt lite tillfälligt (därav det skrynkliga intrycket), men snart måste jag nog plantera ut dom små "inneboende", så att vi återigen kan börja "äta ute".


 

Skulle vilja lägga upp en bild som verkligen visar min underbara "stenhög" mitt i trädgården, men det är inte så lätt att få ett foto som ger det rätta intryck. Här är så vackert!

Rabatten påbörjades redan första sommaren vi bodde här (alltså för tio år sen). Då var trädgården nästan helt utan rabatter. Däremot var här gott om allt för stora träd; björkar, enbuskar, vildvuxna tujor och andra buskar och träd. Mannen sågade ner träd och grävde upp rötter, och snart hade vi en "städat" gräsmatta, men inte så mycket mer.

Vi hade några bekanta som bodde granne med en åker. Och i utkanten av åkern, fanns en stenhög. Vi fick mer än gärna ta. Vilket vi gjorde. Sen har min stenrabatt brett ut sig lite varje år.


 

Det är detta jag går och längtar efter hela våren: att det ska börja blomma i mitt "stenbed"!

Här finns aklejor i massor. Några av dessa kommer från fröer som jag har fått av min mamma, några från fröer jag har fått av grannen.

Här finns taklök i olika varianter, och stockrosor, lammöra, timjan,vallmo... Och så ett antal växter som jag inte känner namnet på, men som jag ändå känner. Några vackra rosa höga perenner som jag fick av mannens mormor en av dom första somrarna vi bodde i huset. Det är såna plantor som har en extra plats i hjärtat. "Mormor" är borta sedan länge, men blommorna stortrivs här i vår trädgård.


I stenhögen finns även sånt som jag inte vet vad det är, och som jag inte kommer i håg från tidigare år. Det samma upprepar sig varje vår. Vissa växter följer jag med igenkännande glädje redan när dom första späda bladen visar sig.

Andra sprider en liten ångest när man hittar dom i rabatten. Jag har nämligen absolut ingen koll på vad som är ogräs och vad som inte är det.


 

Här ska det bli två små rabatter omgiven av singel.

Min lille kille blev så lycklig när vi började gräva bort gräset här. Han är väldigt lik sin pappa; ingen av dom verkar må riktigt bra om dom inte har något projekt på gång. Och sonen mår som bäst om han får GRÄVA!

Jag har inte riktigt bestämt mig för vilken färg det ska vara. Troligtvis blir det någon lite blandat "småsten". Inte för mörk, och helst inte för dyr, men lite finare än vanlig "puck" får det ju vara.



Flera bilder följer när stenen är på plats. Det ska bli så SPÄNNANDE!!!



  


 
 
Ingen bild

britt

15 maj 2011 01:06

Så kjekt med fine voksduker! Her går det i blomster! Blir så glad når jeg finner billege brett.Har nå lobelia,petunia og spanske margeritter,samt sommergeorginer og pelagonia til 19,90.I dag var vi på shopping og tenk at plantasjen solgte damplanter,så da fikk noen bli med oss hjem :) Jeg ønsker meg og et like fint stenbed som du har!Gleder meg til dine innlegg,koselig lesning og fine bilder!
Midt på natten klem fra Britt.

nellymonsteragent

15 maj 2011 23:33

Kom hjem fra en toppen helg i Legoland. Litt angstfyllt å reise fra blomstene. Jeg tömte drivhuset för jeg reiste, og vannet alle ekstra godt! De mest ömtålige fikk stå i sånne plast-drivhus (uten lokket på), og så fikk de litt ekstra vann.
Tydeligvis har det regnet MASSE når vi var borte (tross at värmeldingen lovet varmt og fint), så nå er jeg mer redd for at de kanskje ikke overlever "oversvömmelsen". Men nå er de i allefall tilbake i drivhuset.

Kjekt med nye planter! Jeg må pröve å begense meg litt. Vi får jo valpen på lördag, og det kan antagelig bli nok arbeid...

Stor klem!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av nellymonsteragent - 29 mars 2012 21:44

Blir bara några snabba bilder! Tycker dom är så underbara. Dom  leker nästan varje dag nu, och det är utan tvivel höjdpunkten över alla för Nelly!                                             Visst är dom underbart söta?! ...

Av nellymonsteragent - 10 mars 2012 22:50

Den som letar, hon hittar...   Om man kanske skulle få komma ut i trädgården och leka spårhund med Prinsessan?         Vet inte vem som tyckte det var roligast, Nelly eller "Prinsessan". Den senare gömde skinkbitar runt på olika finurl...

Av nellymonsteragent - 6 december 2011 11:02

  En underbar liten dam på vilda vägar i trädgården nå'n gång i slutet av november. (Klicka på bilden, så blir den lite större.)                             ...

Av nellymonsteragent - 22 november 2011 12:03

Var en underbar promenad i "mossen" i förmiddags. Här är gått och trist nu för tiden, men det är ju ändå så underbart att komma ut i naturen! Har länge tänkt på att komma i gång med träning med långlina, men det har liksom inte riktigt blivit av. D...

Av nellymonsteragent - 5 november 2011 18:40

(Även) Vi har blivit såna som jämt och ständigt kollar på "Hemnet". Fast vi nog egentligen inte ska byta bostad. Tror jag. Allra första huset vi kollade på, när vi fortfarande bodde i lägenhet, råkade vara vårt Dröm-hus! Det var en genuin gammal ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards